چرا باید به لیمو بخوریم
نوشته شده توسط : امین

در روز چند لیوان چای می‌نوشید؟ نظرتان درباره جایگزین کردن دمنوش‌ها به جای چای چیست؟ دمنوش‌ها این روزها طرفداران زیادی دارند و البته مهم‌تر از تنوع طعم و رنگ و عطری که به نوشیدنی‌های ما می‌دهند، خواصی هم دارند که می‌توانند در رقابت با چای پیروز شوند.

پیشنهاد این هفته ما دمنوش به لیمو است که به دلایل خیلی زیادی توصیه می‌کنیم نوشیدن آن را در برنامه روزانه خود جای دهید. اولین دلیل، عطر و طعم منحصر به فرد آن است. به لیمو که به آن وِروِن هم گفته می‌شود، یک گیاه بسیار معطر و خوش رنگ است که بویی شبیه به لیمو دارد. اما نه «به» است و نه «لیمو». این گیاه ربطی به شربت سنتی به لیمو هم ندارد که با جوشاندن به و اضافه کردن آب لیمو تهیه می‌شود.

به لیمو به جز ورون، نام‌های دیگری هم دارد. به این گیاه، شاسترن و چای عربی هم گفته می‌شود. در طب سنتی آن را گیاه ونوس هم می‌نامیدند چون معتقد بودند که این گیاه دارای خاصیت تقویت کنندگی جنسی و محرک است و موجب توالد و تناسل می‌شود. ‏

به لیمو نام یک گیاه دارویی معطر است که دارای برگ‌های ساده سرنیزه‌ای به طول ۷ تا ۱۰ سانتی‌متر است. این گیاه بومی آمریکای جنوبی بوده و به طور طبیعی رویش آن در آرژانتین، شیلی و پرو گزارش شده است و از آن جا به سایر نقاط جهان از جمله ایران آمده و کشت می‌شود. در ایران این گیاه در استان‌های شمالی و باغ‌ها کشت می‌شود‎.

یک گیاه و هزار درمان

از به لیمو در درمان سوء‌هاضمه، نفخ، سردردهای یک طرفه، دردهای عصبی، سرگیجه و علائم سرماخوردگی استفاده می‌شود. این گیاه در تقویت حافظه و ایجاد آرامش و درمان بی خوابی هم مفید است. همچنین به عنوان ادویه در مصارف خانگی کاربرد دارد و حتی در صنعت عطرسازی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به لیمو اشتها را زیاد می‌کند و دل درد، دل پیچه، اسهال و دیگر اختلالات گوارشی را درمان می‌کند.

اسانس به لیمو دارای خواص باکتری کش و حشره کش است و در درمان آسم هم توصیه می‌شود. جوشانده به لیمو سرفه، سینه درد، برونشیت و سرما خوردگی را درمان می‌کند و اختلالات مجاری تنفسی را برطرف می‌سازد. ‏

دمنوش به لیمو به رفع تپش قلب کمک می‌کند‎. ‎‏ این دمنوش آرام بخش است، استرس و خستگی‌های روحی را کاهش داده و مناسب برای درمان سرماخوردگی و سرفه است‎. ‎‏ به لیمو خاصیت ضد نفخ دارد و برای التیام سر درد و میگرن مناسب است.

یک نوشیدنی بی‌نظیر

برای تهیه این دمنوش فوق العاده باید برگ‌های به لیمو را به صورت خشک از بازار بخرید (البته اگر به گیاه تازه آن دسترسی داشته باشید که چه بهتر) و یک قاشق غذاخوری از آن را در قوری ریخته و مثل همه دمنوش‌های دیگر آبی با دمای ۸۰ درجه سانتیگراد به آن اضافه کرده و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. دمنوش به لیمو را می‌توانید با نبات یا عسل سرو کنید. مصرف دمنوش به لیمو بعد از غذا، برخلاف چای معمولی، اختلال در جذب آهن به وجود نمی‌آورد. ‏

اگر طبع بسیار سردی دارید یا سردی تان کرده است می‌توانید به لیمو را با چوب دارچین دم کنید. دم کرده این گیاه با هل نه تنها خوش عطر‌تر خواهد بود بلکه خاصیت اشتها آوری و هضم بهتر غذا را بیشتر می‌کند.

چنانچه طبعتان سرد است، این گیاه را با آویشن، رازیانه یا اسطوخودوس دم کنید. ‏





:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: